Na kávě s Lubomírem Stokláskem
U kávy jsem se v polovině ledna sešla s panem Lubomírem Stokláskem, který je předsedou představenstva a majitelem společnosti ČAD Blansko. Bavili jsme se spolu o fungování této firmy, o jejích službách, ale také o plánované změně, která se chystá v integrovaném dopravním systému. V letošním roce dojde totiž k výměně dopravce v rámci IDS JMK. ČAD Blansko končí s provozováním linkové autobusové dopravy v našem regionu. Proč? Za jakých okolností? To už jsou otázky pro pana Stokláska.
Jak byste prezentoval společnost ČAD Blansko?
ČAD Blansko patří mezi nejlepší firmy v České republice poskytující logistické služby. Součástí společnosti je divize nákladní dopravy – toto středisko disponuje stovkou kamionů. 95 procent své činnosti firma realizuje přepravou zboží pro firmu Agrostroj Pelhřimov. Agrostroj Pelhřimov má 98 procent export a obrat 6 miliard. Doprava je zajištěna prakticky po celé Evropě včetně severských států a části evropského Ruska a Asie.
Z dalších služeb, které poskytuje ČAD Blansko, jde o provoz dvou benzinových stanic, pronájem objektů pro firmu Ahold (supermarket Albert), autobusové nádraží a další činnosti.
Společnost ČAD Blansko (dříve ČSAD Blansko) začínala ve skromných podmínkách, se špatným technickým vybavením a se starým autobusovým nádražím z 50. let. Od té doby se toho opravdu hodně změnilo. Součástí našich služeb je servis, který funguje jako smluvní servis pro významné výrobce, jako je Iveco Bus Česká republika (dříve Karosa) či společnost SOR. Dále zajišťujeme měření emisí a samostatné středisko pro ověřování tachografů. Pro stále udržitelnou kvalitu našich řidičů realizujeme vlastní systém vzdělávání, které obsahuje nejen průběžné profesní školení řidičů, ale i samotnou výuku řízení autobusu. Před třemi lety jsme zavedli autoškolu a vychováváme si vlastní řidiče. Za celou dobu jsme připravili šedesát z celkového počtu sto šedesáti řidičů. Problémem byl totiž vysoký věkový průměr, chyběli mladí řidiči, stejně jako ženy. Nyní máme šest řidiček. Zhruba třicet řidičů má maturitu nebo vysokoškolské vzdělání s různým zaměřením, což svědčí o tom, že je práce u nás baví a jsou spokojení.
Kolik máte autobusů?
Disponujeme devadesáti sedmi autobusy, které zajišťují přepravu zaměstnanců Agrostroje Pelhřimov, dále městskou hromadnou dopravu v Blansku a Adamově. Také poskytujeme linkovou dopravu v systému IDS JMK, kde je umístěno osmdesát autobusů, které na základě smlouvy pro IDS JMK byly z devadesáti procent zakoupeny nové. Smlouva s IDS byla uzavřena na deset let v roce 2012.
Něco se ale změnilo…
V roce 2016 proběhla celostátní stávka řidičů autobusů s cílem navýšení platů. Ze strany státu bylo navýšení platů přislíbeno. My zaměstnavatelé s tím plně souhlasíme; má to jeden háček – že v systému IDS byla zakotvena určitá výše platů ve smlouvě a stát nedoplatil rozdíl těmto firmám operujícím v Jihomoravském kraji. Ze strany státu sice proběhla částečná kompenzace, ale převážná část navýšených platů byla hrazená z prostředků jednotlivých firem.
Jak funguje provozování dopravy v rámci systému IDS JMK?
S IDS JMK se uzavírá smlouva, v níž je uvedena cena za kilometr, kterou si účtujeme. V této částce je zahrnuta nejen cena za provoz (palivo, údržba, pořízení autobusů…), ale také mzdy řidičů. Mzdy jsou obsaženy zhruba ve 45 % této smluvní částky.
Vláda v roce 2016 sice schválila navýšení platů řidičů, ale dopravcům to nikdo nepromítl do ceny za kilometr. Proto musela firma ČAD Blansko po dva a půl roku dotovat ztrátový provoz linek ze svých ostatních činností. Pokud bychom neměli tato další střediska, zbankrotovali bychom. Tento problém byl pouze v Jihomoravském kraji. V jiných krajích v republice našli cestu, jak to udělat. Jihomoravský kraj nenašel způsob, jak to řešit. Místo toho v roce 2018 vypověděl dopravcům smlouvy a vypsal nové výběrové řízení.
Přihlásili jste se do něj?
Ano, po vypovězení smlouvy jsme se přihlásili do nového výběrového řízení. Společnost ČAD Blansko splnila všechny podmínky kromě jedné, což je samostatná kabina pro řidiče, která v našich nově zakoupených autobusech není. Na základě této skutečnosti jsme ve výběrovém řízení neobstáli.
Jenomže tyto oddělené kabiny pro řidiče nemají ani ostatní dopravci. Jsme přesvědčeni, že vítězové výběrového řízení nemají šanci podmínky splnit. Bohužel to funguje tak, že papír snese vše – firmy něco slíbí, aniž by musely doložit například kupní smlouvy vyhovujících vozů, a následně budou vymýšlet, jak zařídit, aby to nemusely dodržet. Ale to není naše firemní filozofie, proto jsme v přihlášce do výběrového řízení neslibovali nic, co bychom nedokázali splnit.
Výsledek je, že provozování linek integrovaného systému vyhrály firmy, z nichž jedna má téměř nejhorší technický stav autobusů v celé republice a druhá měla dokonce problémy se zákonem. Dojde k tomu, že v okrese Blansko budou jezdit německé a ruské firmy, a české tady nebudou. Budeme to platit z našich daní. Tyto zahraniční firmy daň z příjmu platit nebudou, to znamená, že u nás nic nezůstane a český stát přijde o spoustu peněz – to je bohužel realita.
Jaké dopady má vypovězení smlouvy s IDS JMK na ČAD Blansko?
Vzhledem k tomu, že došlo k výpovědi smlouvy ze strany Jihomoravského kraje ze systému IDS, objevil se pro naši firmu problém s využitím pořízených autobusů. Vznikla ekonomická ztráta společnosti ČAD Blansko, protože autobusy, které jsme z 90 % nakoupili nové (investovali jsme přes 300 milionů) a které po úhradě leasingů měly teprve začít vydělávat, nyní musejí být pod cenou prodány.
Jaké dopady to bude mít pro cestující?
Pro cestující by se nic změnit nemělo, rozhodně ne co se týká MHD Blansko, MHD Adamov a přepravy zaměstnanců v Agrostroji. Co se týká autobusové přepravy v rámci IDS JMK, k zásadní změně nedojde, ale předpokládám, že se minimálně sníží komfort, který měli cestující doposud, za provozování dopravy stávajícím provozovatelem ČAD Blansko.
Co se změní pro řidiče?
Počítáme, že si kolem pětačtyřiceti až padesáti řidičů ponecháme a ostatní mají možnost přejít k novým zaměstnavatelům, kteří budou v naší lokalitě provozovat linkovou dopravu.
Firma ČAD Blansko si vybudovala opravdu kvalitní a architektonicky dobře řešené autobusové nádraží, které slouží naší cestující veřejnosti a věřím, že k její plné spokojenosti. Najít si nové zázemí určitě nebude pro nového provozovatele jednoduché a jsem zvědavý, jak to vyřeší. Nemluvím pouze o parkování, ale také o vybudovaném kulturním prostředí pro řidiče, kde mohou trávit čas, když zrovna nejsou na cestě. A pokud budou nespokojení řidiči, těžko mohou být spokojení cestující.
Ani nevím, kde by v současné době provozovatelé koupili nové vozy, protože ve světě je velký propad ve výrobě autobusů. A pokud někdo bude mít nové, budou vyrobeny v Turecku. Zatímco ČAD Blansko pořizuje autobusy české výroby. Dávali jsme tedy i tímto práci českým lidem.
Jaké jsou vaše další firemní plány?
Cíle ČAD Blansko do budoucna jsou: stále zkvalitňovat služby v kamionové dopravě, úzce se specializovat na městskou dopravu pro města Blansko a Adamov a svoz zaměstnanců v Pelhřimově pro firmu Agrostroj. V nejbližší době chceme pro tyto účely zakoupit nové autobusy. Rovněž bude proveden výběr řidičů pro tyto linky tak, aby byli vybráni ti nejkvalitnější a nejzodpovědnější.
ČAD Blansko chce svoje služby stále zdokonalovat a být příkladem pro všechny ostatní v celé České republice. Jsme stabilní firmou, ekonomické výsledky jsou pozitivní a omezení činnosti autobusové dopravy IDS nemá žádný negativní význam na hospodaření v budoucnosti.
Budete navyšovat počty autobusových linek nebo nějak jinak upravovat jízdní řády?
To by musel vzejít požadavek ze strany města. Funguje to tak, že pokud dostaneme nějaké podněty od občanů, předáváme tuto informaci městskému úřadu, který požadavek vyhodnotí. Případnou změnu realizujeme na základě zakázky města.
Marie Kalová