Úvodník: KSMB se mění. K lepšímu?
Když jsem se v pondělí podíval na stránky www.blansko.cz, vykouknul na mě článek s názvem Logo KSMB se změnilo. Nahradí jej „Kultura Blansko“. Po přečtení článku o nové identitě a logu jsem zůstal – mírně řečeno – hodně překvapený.
Začnu tím pozitivním. V článku je uvedeno několik změn, například nákup vstupenek přes síť Ticketportal, také informace o plánovaných nových webových stránkách s přehledným kalendářem akcí a do budoucna snad bude KSMB dokonce i na Instagramu! Ano, tohle je v podobných institucích v jiných městech už dávno, ale velice chválím snahu jít dopředu. Opravdu. Snad nezůstane opět jen u slibů.
Hlavním posláním článku bylo představení nového loga. KSMB jej potřebovalo jako sůl. Staré bylo špatně čitelné, nemoderní, nevypadalo dobře na plakátech, ani na propagačních materiálech, vlastně nikde. Tohle je změna, která byla zapotřebí.
Nové logo na mne působí dost rozpačitě. Ponechám stranou vkus – někomu se líbit bude, někomu zase ne, ale proč ty mraky barevných variant, přičemž ani jedna z nich neladí s logem a identitou města? To mi přijde úplně špatně, navíc mi to celé nejde dohromady s informací, kterou Blansko zveřejnilo 25. září roku 2018 při představení nového loga města v článku s názvem Město Blansko představilo svou novou jednotnou vizuální identitu: „Jednotná vizuální identita je v současné době nedílnou součástí moderní městské propagace. Také město Blansko již nějakou dobu pociťovalo potřebu sjednotit prezentaci města do jednotného stylu a vytvořit pro něj nové propagační logo.“ Pod článkem je několik vizualizací a příkladů použití, včetně návrhu loga pro Služby Blansko, které s touto novou identitou města ladilo.
Na KSMB to však vidí jinak. A to i přesto, že od začátku prázdnin je tu bezvládí, jelikož bývalý ředitel Pavel Langr po své asi devítiměsíční pracovní neschopnosti na svoji funkci rezignoval. Nevidíte na tom nic zvláštního? Já ano. Výběrové řízení na funkci ředitele KSMB visí na nástěnce a uzávěrka přihlášek je v půlce září. Jsem toho názoru, že pokud město vybere nového ředitele, bude mít jistě o kultuře ve městě svoji vlastní vizi (tedy pokud nezůstane pouze u řečí a slibů, to už tady taky několikrát bylo). Opravdu nemohli zaměstnanci KSMB ještě chvíli počkat a o nové identitě včetně loga se poradit se svým novým vedoucím?
Ještě se v krátkosti vyjádřím k přejmenování KSMB na Kultura Blansko. Za mě je název naprosto v pořádku, líbí se mi. Výstižný, efektní, úderný. Přesně se hodící pro instituci, která je hlavním pořadatelem kultury ve městě. A jsme u toho… Kino funguje skvěle, o tom žádná. Také galerie – i zde vnímám dost aktivit. Ale co dělá hlavní složka kulturního zařízení? Tak trochu paradox spatřuji ve skutečnosti, že KSMB už půl roku žádnou kulturu neudělalo a do konce roku to nijak valně nevypadá – koncert, divadlo, na Vánoce zábavný pořad s Osmany Laffitou inzerovaný snad už od Vánoc předchozích. A samozřejmě Vítání sv. Martina. No a pak jen participace na akcích, které tak úplně v režii samotného KSMB nejsou. Pardon – ještě jsou tu farmářské trhy, na ty bych málem zapomněl. Taky kultura, ne?
Ano, byl tu koronavirus. Ale opravdu nešla udělat o prázdninách alespoň skromná akce pro méně lidí? Co třeba Dětský den v náhradním termínu, byť třeba v menší míře? Opravdu se nenašlo místo a čas na uspořádání nějakého koncertu? Malého festiválku?
Vím dobře, o čem mluvím. Letošní Kaštánek FEST jsme pořádali na poslední chvíli – asi pět týdnů před akcí. Ano, i nás se dotkla koronavirová krize. Ale akce proběhla, a to i přesto, že na organizaci jsme byli pouze dva a neměli jsme na její přípravu čas osm hodin denně, pět dní v týdnu – tolik času tráví (nebo by aspoň měli) organizováním kultury ve městě zaměstnanci KSMB. Možná zde na rozdíl od jiných pořadatelů akcí chyběla chuť, zapálení, srdce…
Proto se ptám: Bylo nutné v době bez ředitele měnit identitu a logo? Nebylo by lepší investovat čas a peníze (tento špás jistě nebyl zadarmo) raději do nějakého pěkného kulturního představení? Co třeba začít velkou změnu tím, že začneme v Blansku opravdu a naplno provozovat kulturu?
Inu – zřejmě máme o pojmu Kultura Blansko každý jinou představu. Ale kdo ví? Třeba to s novým názvem a logem půjde našemu kulturnímu stánku mnohem lépe!
Martin Müller
Tak není divu, že se žádná kultura už půl roku nebyla. Ono pan Mach když musí sedět na 3 židlích (Kultura Blansko, Cema music, Kino Blansko) to je těžké a je jasné, že na Blansko není čas, když většinu času tráví prací pro konkurenci v Brně (cema-music.com). Bohužel, když vidím to logo tak to vypadá stejně špatně jako práce, kterou jsme kdysi s Cemou řešili a pan Mach byl vedoucí projektu a stále zde jako vedoucí projektů pracuje. Zajímalo by mě proč Blansko prostě nemá člověka, který by se věnoval opravdu práci pro Blansko. Logo je amatérské a dětinské, nikde sem se nedočetl, kdo byl vlastně členem hodnotící komise, ale předpokládám, že to prostě bylo vybráno podle známosti a pravděpodobně to nikdo jiný ani neviděl.
Také by mě jako občana našeho města zajímalo, kolik logo stálo i ten barevný cirkus okolo, když 2 roky zpět Blansko zaplatilo statisíce za vizuální identitu, se kterou tohle „logo z lentilek“ nemá nic společného.
Zcela souhlasím s tím, že lepší bylo peníze investovat do toho, aby se v Blansku něco dělo.