Na kávě s Petrem Latnerem
MUDr. Petr Latner je specialista na problematiku komplexní zdravotní péče, manažer a vizionář, který stojí za koncepty Lékárna Korunka – první lidová lékárna a klinika Affieda Brno – pracoviště magnetické rezonance.
Jste lékař, jak jste se ocitnul v lékárenství?
Vystudoval jsem medicínu na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Do školy jsem nastupoval v revolučním roku 1989 a tato doba se pozitivně podepsala na mém přístupu k celému oboru. Na školu jsem přišel již s pokročilými znalostmi tradiční celostní medicíny. Z těchto důvodů jsem vždy jinak přistupoval k vlastnímu studiu.Více mě zajímalo vlastní pochopení principu, než otrocké memorování. Po ukončení studia jsem váhal mezi praxí nebo rozšiřováním si dalšího vzdělání. Nakonec převážilo vzdělávání a pokračoval jsem ve studiu marketingu a managementu.
Takže po medicíně jste se přesunul za táru?
Ne (smích), tak rychlý karierní postup to zase nebyl. Byl jsem osloven velkodistributory léků do lékáren, kteří řešili problém v nárůstu nesplacených dodávek. Při studiu medicíny jsme měli dva semestry farmacie zakončené státní zkouškou. To je ve velkém nepoměru k délce studia lékárníků (farmaceutů). Lékárníci studují 5 let, zatímco lékaři jeden rok. K tomuto zásadnímu faktu se ještě vrátím. Bude podstatný pro má další rozhodnutí.
Jak zásadní bylo studium marketingu a mana-
gementu pro vaše další kroky?
Troufám si ho označit jako zlomové. Studium medicíny nebo farmacie je vysoce náročné svou délkou i rozsahem. Na konci studia opouštějí školu vysoce specializovaní odborníci, kteří rozumějí medicíně nebo farmacii. Tito dále pracují na rozvoji své odborné erudice a prohlubují si své znalosti ve svém oboru. Úspěšný karierní postup je zakončen získáním příslušné atestace. Pokud se kolegové a kolegyně rozhodnou věnovat se soukromému podnikání, tak se najednou dostávají na začátek.
Otevřete ordinaci a dostáváte se na začátek, tomu nerozumím?
Tím začátkem chápu oblast tržní ekonomiky a podnikání. Musíte brát v potaz, že studiem strávíte 10 -15 let. Za tuto dobu se věnujete jen svému oboru a nemáte čas se zajímat o principy soukromého podnikání. Najednou si otevřete svou vysněnou lékárnu nebo ordinaci a musíte řešit takové banální věci jako jsou: Jak se o mě dozví zákazníci? Čím je přesvědčím o návštěvě u mě? Co jim mohu nabídnout? Někdo zvolí tu nejhorší pasivní variantu v pouhém oznámení o otevření své provozovny. Zpravidla po nějaké době pochopí, že nejde jen „ otevřít dveře a čekat se zkříženými rukami na prsou na své zákazníky..“
Jsou tedy privátní ordinace a lékárny v určité nevýhodě?
Ano, přesně tak. Vidíte jen svou ordinaci nebo lékárnu a tím se dopouštíte provozní slepoty. Řešíte, jak správně léčit, ale už vám unikají návaznosti na marketing a management. Tímto se ochuzujete o možnost odlišit se od ostatních. Ve státním zdravotnictví máte výhodu, že tyto věci za vás řeší tým. Máte tam ekonoma, ředitele, oddělení nákupu. Ve své ordinaci nebo lékárně jste na to sám.
Prakticky každodenně v médiích slyšíme, jaké problémy má zdravotnictví. Je to tak?
Zdravotnictví je specifická činnost. Každý se chce dožít co nejdelšího věku a mít co nejméně zdravotních komplikací. Od roku 1989 se významně zvednul věk dožití. Velkou měrou za to může rozvoj moderních a inovativních metod léčby. Ne nadarmo je naše republika na čelných místech žebříčku počtu moderních přístrojů na počet obyvatel. I v porovnání s vyspělejšími ekonomikami. Zarážející je pro mě fakt, že . pokulhává vlastní, aktivní zájem o své zdraví
Chcete říct, že lidé o své zdraví aktivně nepečují?
Nerad bych zde paušalizoval. U větší části populace vidím samozřejmě zájem o aktivní přístup k svému zdraví. Na druhé straně mě vždy zamrzí, když si rodič raději dopřeje luxus kouření nebo pravidelné konzumace alkoholu na úkor třeba kvalitní výživy dětí. Pokud se chci dožít delšího věku, musím pro to něco dělat.
Máte nějaký lék na tyto nemoci zdravotnictví?
Za dobu své více než dvacetileté praxe jsem si mohl mnoho věcí vyzkoušet a ověřit. Pracoval jsem jako nezávislý konzultant pro státní i soukromé poskytovatele zdravotní péče. Vybudoval jsem od „ píky“ dvě fungující společnosti. První privátní pracoviště magnetické rezonance v Jihomoravském kraji ( Affidea Brno – dříve PMT Brno) a lékárenský koncept Lékárna Korunka – první lidová lékárna. Obě tyto zařízení pracují na principu efektivního provozování a inovativního přístupu k oboru.
Můžete být konkrétní a krátce to vysvětlit?
Opravdu jen v kostce (smích), kdyby to mělo být podrobně, tak nám věnujete celý prostor ve vašich novinách po dobu 3 měsíců. Affidea Brno – magnetická rezonance: dle informací od zdravotních pojišťoven vyšetřujeme denně asi nejvíc pacientů na jeden přístroj v ČR. Všechna naše vyšetření jsou v nadstandardní kvalitě, a proto si nás oblíbili odesílající lékaři a pacienti. Benefitem jsou nejkratší možné termíny vyšetření a oceňována je i kvalita popisů. Cesta k úspěchu šla přes roční analýzu všech pracovišť MR v ČR, získání těch nejlepších odborníků a vytvořením konceptu „na míru“. Výsledkem je naše bezproblémové fungování od roku 2009.
V roce 2019 jste otevřeli v Blansku lékárnu Korunka. V čem jste odlišní?
Lékárna Korunka vznikla na místě bývalé a úspěšné lékárny Helios. Dohodli jsme se s bývalým provozovatelem PharmDr. Beranovou a ta přešla s celým svým týmem pod naší značku Korunka. Naší základní filozofií je využít vždy maximum z předchozího příběhu a vytvořit lékárnu vycházející z místních zvyklostí. Náš koncept se pyšní přídomkem První lidová lékárna. Tedy lékárna od lidí pro lidi.
První lidová lékárna – co si mohu pod tím představit?
První lidová lékárna je náš unikátní koncept. Dobře ho může charakterizovat mnemotechnická pomůcka 5 L: Lidové ceny , Lidský přístup, Lákavé akce, Lékařská podpora, Lokální potenciál. Používáme unikátní metodu konziliárního přístupu k léčbě pacienta, jako je tomu v nemocnicích. Zde je standardem, že při visitě je spolu s lékaři i nemocniční lékárník. Tedy vaší léčbu řídí stejnou měrou lékárník i lékař. V běžné ambulantní praxi funguje lékárna jen jako garant pro případné nežádoucí interakce. U nás to zásadně měníme.
Konsiliární přístup k léčbě – to zní zajímavě.
Troufám si říct, že je to asi naše největší konkurenční výhoda. Velké řetězcové lékárny umí zaujmout líbivým vystavením produktů, akcemi, klientskými kartami. V rámci marketingu cílí na přilákání klientů s recepty do lékárny. My to v rámci priorit bereme obráceně. Zajímá nás, čím vás chce lékař léčit. Na bázi profesionální a přátelské spolupráce konzultujeme vhodné alternativy a upozorňujeme na případné nežádoucí interakce léků. Další výhodou je společné hledání případných ekonomických variant léků, pokud existují. Poměrným nešvarem v ČR je zaměňování předepsaných léků od lékaře lékárnou bez jeho vědomí. To se u nás nemůže stát. Zde se opěr vracím k tomu vzpomínanému rozdílu v délce studia farmacie. Lékař 1 rok, lékárník 5 let. Je jasné, že lékař nikdy nemůže mít takový rozsah znalostí v oblasti farmacie jako lékárník.
Nabízí lékárna Korunka i akce jako v řetězcových lékárnách?
Lékárna Korunka na každý měsíc vydává Akční leták. Ten je plný zajímavých produktů v akci. Držitelé klientské karty MOJE KORUNKA budou mít přístup ke speciálním akcím KORUNKA KLUBU. Doplatky na léky se snažíme snižovat až na 50%.
Klientská karta MOJE KORUNKA – mnoho výhod a srozumitelnost
Naše klientská karta se jmenuje MOJE KORUNKA. Jedná se o kartu mnoha výhod. Jejím držitelům budeme nabízet přístup k lákavým akcím a slevám. Budeme společně s vašim lékařem sledovat působení více vašich léků a upozorňovat na případné nežádoucí interakce. Náš klientský program je udělán jednoduše a srozumitelně. U nás nebudete muset absolvovat matematickou olympiádu, aby jste zjistili kolik máte bodů a co za ně získáte.
Sociální kodex – etika až na prvním místě
V naší lékárně Korunka máme zaveden sociální kodex. Ten nám zakazuje nabízet klientům produkty, které považujeme z pohledu ceny a terapeutického přínosu pro pacienta za neetické. Pokud k nám přijde babička a bude chtít drahý produkt z reklamy, tak se ji budeme snažit nabídnout ekonomicky vyvážené řešení.
-r-