Čtvrtek, 21 listopadu, 2024
Kultura

Na Skaláku koštovali svatomartinská vína

Gastronomické zážitky a kvalitní kulturní program. Toto propojení opět přinesl Svatomartinský košt, který se konal na Skalním mlýně v sobotu 16. listopadu. Ve vyhřívaných stanech lidé mohli ochutnat široký sortiment vín a regionálních pokrmů. Pořadatelé také zajistili autobusovou kyvadlovou dopravu z Blanska na Skalní mlýn a zpět, která byla pro všechny návštěvníky koštu zdarma.

„Společnost team agency jako pořadatelská agentura je s pátým ročníkem Svatomartinského koštu velice spokojena. Podařilo se nám připravit kvalitní program, nabídku vín a zázemí pro návštěvníky tak, aby si to každý mohl užít. Po prvních dvou ročnících, kdy byl tento košt na Wanklově náměstí v Blansku, jsme se přesunuli na Skalní mlýn a byla to skvělá volba. Prostředí Moravského krasu s možností nejen ochutnat víno, ale udělat si výlet a navštívit třeba Punkevní nebo Kateřinskou jeskyni, svézt se vláčkem a lanovkou či navštívit Dům přírody, je něco jedinečného a celé akci to dodává nezaměnitelnost a originalitu,“ zmiňuje Tomáš Mokrý z team agency.

Dodává, že letos došlo k rozšíření vinařského stanu. „Ale nutno říct, že to byl náš strop, jelikož prostor parkoviště před hotelem Skalní mlýn má také svá omezení. Pro nás je nyní důležité, že známe své kapacitní možnosti, které se naplnily hlavně v minulém roce, kdy Skalní mlýn zažil svůj strop v podobě téměř dvou tisíc lidí! V letošním roce byl menší pokles, ale tak trochu žádoucí. Rozhodli jsme se, že nebudeme na košt zvát velké hudební hvězdy, které nás stojí velké peníze, když je akce bez vstupného. Dle naší ankety se zjistilo, že lidé k nám chodí hlavně díky prostředí, atmosféře a hlavně kamarádům, které zde potkávají a můžou si s nimi tento den užít a připít si kvalitním moravským vínem,“ vysvětluje Mokrý.

Program byl zahájen v poledne otevřením svatomartinského vína. Představila se cimbálová muzika Moravia a od půl druhé pódium patřilo hudební skupině Legendy se vrací, která zahrála české i zahraniční hity známých interpretů. „Nečekali jsme, že nás pořadatelé zařadí do programu už v 13.30. Měli jsme obavu, že budeme hrát sami pro sebe, ale opak byl pravdou a i přes vlezlý chlad se nám podařilo lidi udržet pod pódiem, pochopitelně ve spolupráci s výborným vínem. V okolí Blanska jsme díky našim kamarádům poměrně často a Skalní mlýn má opravdu kouzelnou atmosféru. Zvláštní poděkování patří kuchaři za bezkonkurenční řízky,“ sděluje dojmy zpěvák Petr Šiška.

Dalšími účinkujícími, kterým se skvěle dařilo držet diváky pod pódiem, byly kapely APF, HD Acoustic a Rockfór. Příjemné odpoledne zakončila po setmění světelná show Ilumia. „Tuto akci musím hodnotit velmi kladně. Byl jsem součástí nejednoho Svatomartinského koštu, ať už jako návštěvník, nebo hráč. Pokaždé jsem odcházel spokojený. Dobré jídlo, nespočet druhů vín, vstup zdarma, bohatý program zdarma, doprava na Skalní mlýn i zpět zdarma, velké vyhřáté stany plné jídla a pití… co víc si přát? Z pohledu muzikanta musím kladně ohodnotit profesionální přístup zvukařské a pódiové techniky, příjemné zázemí před vystoupením. Jedinou drobnou negaci mám – ne moc dobře promyšlené stání pro muzikanty a prostor na vyložení, chystání, střídání kapel apod.,“ podotýká Martin Štěpánek z kapely APF.

Spolupořadatelé – vedení společnosti S.M.K., a.s. – hodnotí akci také velmi pozitivně. „V minulosti jsme již dlouho uvažovali nad akcí na zahájení nebo ukončení turistické sezóny a tento nápad jsme přivítali. Bereme to částečně jako poděkování našim hostům a turistům v Moravském krasu na závěr sezóny. Areál Skalního mlýna je pro tuto akci vhodný také díky zázemí, parkovištím, WC, možností stravování a byla by tedy škoda ho nevyužít,“ říká ředitel společnosti S.M.K., a.s. Zdeněk Kozman s tím, že s ohledem na kladné ohlasy návštěvníků budou rádi v tradici pokračovat. „Ceníme si spolupráce s panem Mokrým z team agency, díky jejich organizačnímu zajištění proběhla akce bez komplikací a ke spokojenosti všech návštěvníků. Plány na vylepšení do budoucna jistě máme a budeme se snažit akci dále rozvíjet,“ ujišťuje Kozman.

-mka-

Očima návštěvníků

První věc, která mě na Skaláku mile překvapila, byl vstup zadarmo, což bylo velmi příjemné. Naopak v parku při Vítání svatého Martina, kde je hlavním organizátorem město, se dle mého platilo až moc. Obě akce jsou příjemné, ale mám pocit, že vždy cítím rozdíl, když akci tvoří nějaký živnostník nebo město, protože většinou vychází pozitivní body za celkovou organizaci pro živnostníka.
Petr N.

Sobotní odpoledne jako každé jiné. Prádlo, vaření, žehlení a všechny domácí práce, které zaměstnané ženy nestihnou přes týden. Do toho bylo venku mrzuté počasí a vůbec se mi nic nechtělo. Z přemýšlení, co dělat v takovém podzimním počasí, mě vytrhl telefon. Volala mi kamarádka, že pojedeme na Skalní mlýn na ochutnávku vín. Tak hurá, máme program! Hrály tam skupiny, které máme rádi, a jsou to naši kamarádi. Strávili jsme krásné odpoledne se skleničkou dobrého vína a poslechem super hudební produkce. Děkujeme za pěkné odpoledne a příští rok s námi můžete znovu počítat.
Lenka K.

Očima pořadatele

Trochu nás trápí udržitelnost akce, jelikož finanční náročnost se pohybuje přes čtvrt milionu korun a bez vstupného je to velice složité. Nájmy nemohou být vysoké, aby bylo možné zajistit širokou nabídku jak vín, tak pokrmů, a poslední příjem, kterým je prodej skleniček, někteří obchází tak, že si nosí vlastní, čímž nám vlastně nepřispějí ani korunu. Bohužel jsem letos viděl i případy, kdy lidé vystupující z autobusů, které vypravujeme zdarma z Blanska, drží i svoje lahve vína. Mrzí nás to, jelikož se pro lidi snažíme dělat první poslední… Naštěstí máme silného generálního partnera – hotel Skalní mlýn, který nese tu největší, a to finanční zátěž akce.

Přesto jsme optimisté a věříme, že se uskuteční i další ročník Svatomartinského koštu na Skalním mlýně. Budeme rádi, když nás lidé podpoří a nenechají si vzít tuto krásnou tradici tím, že někteří návštěvníci ve snaze ušetřit za každou cenu budou nosit na akci vlastní víno, skleničky i jídlo.

Za celý organizační tým a naše partnery chci poděkovat za pět let přízně této již tradiční akci a popřát klidné nadcházející vánoční svátky. Snad se ve zdraví sejdeme 14. 11. 2020 na Skalním mlýně.

Tomáš Mokrý, team agency

Očima vinařů

Celkově hodnotíme Svatomartinský košt velmi kladně. První, co nás hned napadne, je velmi kvalitní organizace, zázemí pro nás – vinotéky a vinaře – a propagace ze strany pořadatele. Zejména propagaci všech, co jsme stáli ve stanu a dávali lidem ochutnat to, co je pro nás TOP považujeme za důležitou. Můžete mít víno, o kterém si myslíte, že je skvost, ale bez lidí, kteří ho pijí, budete stát sám, až se z toho vína stane archiv, který neměl být dán do sklepa. A vy s ním 🙂

Na koštu jsme byli poprvé. Návštěvnost byla pro nás velmi překvapující, v pozitivním slova smyslu. 90 % návštěvníků byli místní, což je důkazem, že zde lidé chtějí tvořit komunitu, ale potřebují k tomu prvotní a dobrý impuls. Inspirace dál pro všechny.

Účastnili jsme se letos téměř všech největších hudebních festivalů v ČR a dalších, třeba i lokálních, eventů. Poznali jsme absolutní dril a padesátistránkové nájemní smlouvy, stejně jako totální punk. Proto si dovolíme tvrdit, že Tomáš Mokrý – team agency a parta kolem něj, to dělá dobře. Skalák jim bude brzy malý.

Akci by se dalo vyčíst jen máloco… Snad jen – cítili jsme se trapně, když lidé vytáhli z batohů sýry, klobásy, apod. Když jdu do hospody na pivo, taky si donesu vlastní nakládaný hermelín? Je rozdíl, zdali jdu tzv. „pod střechu“ do budovy nebo do venkovního areálu? Taky jsme několikrát poslali lidi pryč s vlastními skleničkami a poslali je, ať si koupí koštovací skleničky. Copak lidi nechápou, že je tam nějaký autobus odvezl a přivezl zadarmo, a že neplatí žádné vstupné za něco, za co by standardně dali 150 Kč a více?

Určitě po akci zaslechneme z nějaké chytré strany i argument o (ne)použití dobíjecích čipů. Ten vychází podle mého od lidí, kteří chtějí být „jako v Brně“. Tato technologie je docela nákladná na pořízení a pořadatel, který dělá jen pár akcí do roka by byl nucen si ji ne zrovna levně pronajmout. Zde je potřeba říct, že čipy jsou primárně pro kontrolu pořadatele velkých akcí, vůbec ne pro lidi, jak si kde kdo myslí. Když máte čip a lidi pípají, tak jako provozovatel vidíte, kolik toho kde chybí, co je potřeba hned přivézt atd. A pokud stánky neprovozujete, ale jen pronajímáte, je to údaj o procentech nad rámec nájmu z tržby, který se platí (například Brno, kde jsou trhy na třech náměstích). Ve finále je konzumentovi jedno, zda stojí frontu na kupóny nebo na dobití čipu. Tak o co jde? Aby se tato technologie pořizovala do jednoho stanu v Blansku, to se mi zdá tím pádem úplně absurdní 🙂

Lukáš Koukal

 

Svatomartinský košt vína na Skalním mlýně se mi moc líbil. Skvělá organizace a propagace akce, doprovodný program a občerstvení pro účastníky – to vše bylo na vysoké úrovni. S naší vinotékou jsme byli také součástí městské akce Na víno s Martinem. Kdybych měl obě akce srovnat, jednoznačně lépe si vedli pořadatelé na Skaláku. V zámeckém parku bylo daleko méně účastníků, tudíž efekt pro vinaře byl poloviční. Možná to bude i tím, že jsem nezaznamenal pořádnou propagaci této akce. I doprovodný program a občerstvení byly slabé a jako vůbec nešťastné mně přišlo, že byly celkem dost rozdílné ceny vín u vinařů a platba v hotovosti nahrávala více k prodejní akci než k ochutnávce vin!

Michal Brázda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..