Úvodník: Konec nekonečného příběhu?
Přemostění na Staré Blansko by se dalo s trochou nadsázky nazvat nekonečným příběhem… Vždyť se o něm mluví už dlouhé roky a mnozí obyvatelé Blanska vidinu realizace tohoto projektu po letech čekání raději vypudili z hlavy. Podle posledních zpráv má však radnice více než slušnou šanci projekt dotáhnout do konce, a to v nejbližších letech.
Když se ohlédneme pár let zpátky, můžeme například najít tuto zprávu, která byla otištěna v Monitoru v roce 2013: „Přemostění na Staré Blansko od křižovatky ulic Svitavské a Fügnerovy po ulici Brněnskou je dlouhodobě řešeným problémem a jak uvádí tisková zpráva vydaná blanenskou radnicí, realizace je opět o krok blíž. Navrhovaný projekt je ve finální fázi projektové studie a jediné, co v této chvíli ohrožuje výstavbu, jsou nevyřešené majetkové poměry a zajištění finančních prostředků. Předpokládané náklady by se měly vyšplhat na sto devadesát milionů korun. Pokud by se podařilo vyřešit majetkové poměry, bylo by možné čerpat peníze z evropských fondů v letech 2018
až 2020.“
Další zmínku jsem našel v lednovém čísle 2016 v rozhovoru s Jiřím Crhou: „Celá realizace by měla stát asi 200 milionů korun a financování se předpokládá zejména z dotací. V letošním roce máme v rozpočtu 5,5 milionu na výkup pozemků. Zpracovaná je i studie, která byla prezentována na stránkách města. Budeme dělat vše proto, abychom veškeré přípravy dokončili v tomto volebním období. Realizace by pak měla probíhat v následujících letech tj. od roku 2019.“
Pokračovat by se dalo ještě dlouho…
Tady vidíte, jakým způsobem se celá situace neskutečně táhne. Proto se mi zdá skoro neuvěřitelné, že by v následujících třech (!) letech mělo dojít ke kompletní realizaci. Ovšem podle informací, které jsem zjistil, to vypadá více než slibně. A hlavně – podle všeho se jedná o jedinečnou příležitost, která už se nemusí opakovat a promarnit ji by byla velká chyba.
Jde hlavně o peníze…
Situace je totiž taková, že celkový objem dotací, které rozdává JM kraj, je kolem 300 mil. ročně. Jelikož celková cena přemostění překročí hranici 300 mil. Kč, rozhodně nemůže město s penězi od JM kraje počítat. Vzít si úvěr? To by bylo sice řešení, ale upřímně – je to pálka… Kde tedy vzít finanční prostředky?
S řešením přišla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Peníze poskytne Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), což je mimorozpočtový fond, jež používá svých příjmů ve prospěch výstavby, modernizace a údržby dopravních staveb. Město tak nebude přemostění na Staré Blansko stát ani korunu. Je tu ovšem jedna podmínka. Výměnou za financování budeme muset oželet stávající železniční přejezd.
Našla se velká spousta těch, kteří s tímto zásadně nesouhlasí. A já se ptám proč? Chápu, že přes přejezd je cesta pro ty, kteří pracují nebo bydlí hned za kolejemi, cesta nejkratší. Ale vždyť už nyní bývají přes den spadené závory okolo 35 minut a do budoucna se počítá s přejezdem zavřeným až 50 minut každou hodinu! Neumím si představit, jak bude Blansko zacpané, když už nyní se tvoří ve špičce dlouhé kolony. Já osobně vnímám uzavření přejezdu jako klad a stejný názor bych měl i v případě, že bych bydlel nebo pracoval na Starém Blansku. Bez fronty mohu přejet po novém přemostění a metrů navíc určitě litovat nebudu, protože v součtu je vyměním za několik desítek minut týdně strávených při čekání na přejezdu. Pro pěší a pro cyklisty bude navíc v místech přejezdu zřízen podchod a podjezd (35 – 50 milionů Kč, které rovněž nepůjdou z městské kasy, nýbrž od státu), takže problém se týká pouze projíždějících automobilů.
Kraj nyní připravuje rozšíření memoranda mezi městem Blanskem, SŽDC, JM krajem a SFDI, což je zásadní dohoda, která by podle slov starosty Jiřího Crhy mohla padnout jen v případě, že by ji neschválilo zastupitelstvo. Proto se 31.10. uskuteční seminář, na kterém budou zastupitelé s detaily memoranda a s následným postupem podrobně seznámeni. Do konce letošního roku se potom počítá se schválením ze strany zastupitelstva.
Samotná realizace přemostění by měla být dokončena v roce 2022, kdy je plánovaná velká železniční výluka, během které nebudou přes Blansko jezdit vlaky. To je právě ona jedinečná příležitost, které se Blansko musí chopit. Cena za realizaci mostu by se jinak dost podstatně navýšila a mohlo by se také stát, že za kolejemi zůstaneme uvězněni nadosmrti… Neboli – teď nebo nikdy!
Z uvedených informací vyplývá, že složitou situaci budou mít v budoucnu obyvatelé Dolní Lhoty a Spešova, kam se jinak než přes železniční přejezd nedá dostat. Bydlím v Dolní Lhotě a už nyní na přejezdu strávím několik desítek minut každý týden, Spešovští jsou na tom ještě hůř. Nedovedu si představit, jak to zde na přejezdech bude vypadat při zvýšené frekvenci projíždějících vlaků. Nezbývá než doufat, že do budoucna bude město Blansko (nebo obec Spešov) řešit něco podobného i tady…
Město čeká ještě velká spousta práce. Stále jsou v řešení dva nevykoupené pozemky, není stavební povolení, zatím se ani neví, která firma bude nákladnou stavbu realizovat… Zbývá strašně málo času, ale já přesto doufám, že i když už se celá věc táhne mnoho let, nekonečný příběh s názvem Přemostění se dočká v nejbližší době zdárného happy endu. Zcela přesvědčený o realizaci budu však až v momentě, kdy se poprvé kopne do země.
Přemostění ale není jediným vleklým problémem ve městě. O dalším nekonečném příběhu, například o blanenských sklenících, si napíšeme třeba zase příště 🙂
Martin Müller
Dobře napsaný úvodník. Je v něm všechno podstatné.