Glosa: Glosa: Jinej neznamená špatnej?
Na začátku byl nevinný školní projekt v rámci výuky sociologie. Na konci vulgární diskuze na Facebooku, vzájemné urážení (do něhož ke všemu se vložili nejvíce nezasvěcení) a možná soudní spor. Proč? To nikdo neví. Snaha se zviditelnit? Touha rozeštvávat společnost? Anebo někoho prostě baví dělat z komára velblouda.
Nemyslím si, že by tato školní aktivita měla být nějak škodlivá pro vývoj mladých lidí. Nešlo přece o nabádání, aby chlapci začali nosit sukně a dívky si našly nějaké pořádné chlapské zaměstnání a výchovu dětí přenechaly mužům. Šlo zejména o příležitost k debatě na téma odlišností mezi lidmi a bourání stereotypů. Proč ne? Kde jinde by si měli mladí lidé utvářet zdravé názory, než ve vyrovnané diskuzi, kterou jim poskytne školní prostředí? Jak jinak se mají naučit slušné komunikaci a zohledňování odlišností ostatních? Taková debata ve škole je moderována vyučujícím, který může případné vyhrocené názory usměrnit. Až se později mladí lidé dostanou do podobné diskuze v hospodě u piva (a že se do ní dostanou), kde už na ně žádný supervizor dohlížet nebude, měli by to zvládnout bez urážek a pěstních soubojů.
Sukně u chlapců v tomto případě byla zřejmě jen taková metafora; zjednodušené vyjádření, že lidé, pokud po tom touží, mohou dělat jiné věci, než které jim společnost přisuzuje na základě jejich pohlaví.
Já sama jsem zastáncem spíše tradičních rolí. Model, kdy muž pracuje a žena se stará o domácnost mi přijde jako normální (leč v době, kdy jeden plat rodinu prostě neuživí, bohužel nereálný). A já bych byla mezi prvními, kdo by se ozval, kdybych měla dojem, že se někdo snaží mým dětem ve škole vtloukat do hlavy nějaké zvrácené teorie. Pokud v naší společnosti například existují snahy přestat nazývat těhotnou ženu nastávající maminkou, ale označit ji jako „těhotný člověk“, a tyto názory by moje děti začaly přinášet ze školy, to už bych se taky ohradila. Ovšem k těmto teoriím má zmíněná akce na gymnáziu skutečně daleko.
Podle mě ženy i muži byli stvořeni tak, aby se chopili určitých rolí a vzájemně se doplňovali. Ale beru na vědomí, že každý člověk to má jinak. A to, že někdo tíhne k jiným činnostem než těm, které „by dělat měl“, je každého věc. Život je přece pestrý a každý jsme jiný, tak proč to odsuzovat? A právě aby tyto odlišnosti mladí lidé neodsuzovali, ale tolerovali a respektovali, k tomu slouží podobné projekty na školách. Jestliže si někdo myslí, že škola nemá vychovávat, ale pouze učit strohé matematické poučky a gramatiku, pak je na omylu. Protože mnozí rodiče to dnes evidentně sami nezvládají a každou jinou činnost, při které se dětem ve škole někdo věnuje mimo samotné učení, bychom měli – když ne oslavovat lahví šampaňského – tak alespoň přijímat s povděkem.
Mezi lidmi existuje totiž mnoho dalších odlišností, než jen ty, které vyznačují mužskou sílu a ženskou jemnost nebo jinými zájmy; jde například o zdravotní znevýhodnění, barvu pleti nebo samotný vzhled, které si člověk nevybírá. Dále třeba náboženské vyznání nebo politická příslušnost.
„Jinej“ je vlastně i sám poslanec Fiala. Ovšem co to znamená v jeho případě, ať posoudí jiní.
-mha-