Sobota, 23 listopadu, 2024
Na kávě s...

Na kávě s Dušanem Krumniklem

V průběhu několika posledních měsíců jsme přinášeli rozhovory s řediteli blanenských základních škol. Zbývá ještě ZŠ a MŠ Blansko, Dvorská 26, v jejímž čele stojí Dušan Krumnikl. Také on tedy představil svou školu, aby rodiče získali základní informace pro rozhodování, na kterou školu nechat zapsat děti. 

Čím se vyznačuje vaše škola?
Naše škola podporuje zejména sportovní aktivity, jazykovou výchovu a informační technologie. Aktivně vstupujeme do různých projektů, realizovali jsme jich kolem deseti. Podporujeme vzdělávání cizinců – máme tu již několik let jazykovou skupinu přibližně dvaceti cizinců. Snažíme se jim vytvořit podmínky tak, aby v rámci jejich socializace byly co nejdříve eliminovány jazykové bariéry. Anglický jazyk se učí povinně všechny děti již od prvního ročníku. Informatiku máme od druhého ročníku. V některých předmětech děti používají i školní tablety.
V rámci projektů jsme se mimo jiné snažili ukázat dětem okruhy činností, se kterými se běžně nesetkávají a nejsou třeba ani obsahem učebních osnov, jako jsou například možnosti podnikání a podnikatelských aktivit. Snažíme se žáky připravit v rovině praktických zkušeností.

Jak to probíhá?
Navštívili jsme v Blansku, okolí i ve vzdálenějších místech republiky více jak čtyřicet firem. Žáci viděli různé provozy. Provozy, v nichž pracovalo pět, deset lidí. Firmy, v kterých pracovalo dvacet až padesát lidí, i podniky s více než sto zaměstnanci. Byli jsme ve špičkových závodech, které táhnou ekonomiku v republice – Škoda Auto v Mladé Boleslavi, Hyundai Nošovice, kde žáci viděli organizaci práce i tempo, jakým se tam pracuje. Měli srovnání, v jakých podmínkách pracují lidé v top firmách a lidé v menších firmách v rámci okresu. Děti navštívily malé firmičky, viděly, jak vznikají produkty, což je podle mého názoru neocenitelná zkušenost, protože s tím se vůbec běžně nesetkají.

Vaše škola je bezbariérová?
Ano, máme tady plošinu, která je nainstalována na schodech od šaten až po nejvyšší patro. Pomocí ní se může hendikepovaný žák na vozíku dopravit do tříd podle rozvrhu výuky.

Máte takového žáka?
Měli jsme žákyni – k poslednímu únoru z naší školy odešla.

Jak jste to zvládali?
Počátky byly těžké pro všechny, protože jsme se s tím doposud nesetkali. Ale kolektiv třídy nakonec žákyni přijal. Docházelo však k potížím zejména v oblasti bezpečnosti práce, jelikož asistenci prováděly ženy, které ovšem nesmějí zvedat těžká břemena.

Máte asistenty pedagogů?
Máme na škole čtyři asistenty, kteří se věnují žákům ve třídách. Jsou schvalováni na základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny.

Jakým způsobem se ve výuce projevuje sportovní zaměření školy?
Máme sportovní klub, jenž je zaměřen na atletické aktivity. Je to stálice, která je tu už několik let. Nedávno jsme měli besedu s Míšou Hrubou (reprezentantkou ČR na Olympijských hrách v Rio de Janeiru, pozn. red.), která vyšla z líhně atletického klubu. Ve sportovní oblasti jsme dále uspěli v tom, že jsme měli 6. března trénink s olympionikem. Zúčastnili jsme se sportovního klání, které pořádá Olympijský výbor. Přihlásili jsme se a byli vybráni jako jedna ze sto osmdesáti sedmi škol, co splnila podmínky Olympijského výboru a soutěže. Pro první pololetí letošního roku jsme byli vybráni jako jediná škola z Jihomoravského kraje. Měli jsme tu čest přivítat u nás Ivetu Vacenovskou a Šárku Kašpárkovou. Záznam natočila i Česká televize a je k vidění na jejích webových stránkách na programu ČT Sport – vysílání ze dne 15. března v Olympijském magazínu v 15.15 hodin.

Čím jste si trénink s olympioničkami zasloužili?
Tím, že jsme se zapojili do projektu, a díky naší aktivitě v něm. Myslím si, že jsme akční škola a snažíme se aktivně působit, abychom udělali náplň pro žáky, aby je to bavilo, poznali něco nového, získali nové zkušenosti, případně si ověřili svou fyzickou zdatnost.

Co dalšího podnikáte?
Nedávno jsme podepsali spolupráci s hokejovým klubem HC Blansko. Spolupráce spočívá v tom, že hokejový klub se přihlásil do celonárodní aktivity vyhlášené Českým svazem ledního hokeje Pojď hrát hokej. V rámci tohoto projektu se hledají talenty a je podporován rozvoj mládeže a dětí. Pokud HC Blansko s žádostí uspěje, tak naše děti, jež budou chodit bruslit, budou mít na trénincích trenéra, který jim bude pomáhat ve zdokonalování techniky a bude vybírat talenty mezi dětmi.
Letošní novinkou byl lyžařský kurz pro první stupeň. Umožnili jsme tak dětem v rámci školní docházky pobyt v přírodě, relaxaci, sport, poznání základů lyžování. V rámci sportovních aktivit se skutečně snažíme, aby děti uměly a znaly základy klasických sportů, aby uměly bruslit, lyžovat a plavat, a od jiných sportů aby znaly základy.
Snažíme se chovat ekologicky, sbíráme papír, sbíráme víčka PET lahví jako charitativní činnost – od začátku akce jsme již předali a nasbírali více jak osm set kilogramů potřebným dětem a jejich rodinám. Chtěl bych poděkovat všem, kdo se na tom podílejí, protože to jsou nejenom děti, ale i rodiče, učitelé, lidé z blízkého i dalekého okolí, protože když sbírá rodič víčka třeba ve firmě, zapojí se i další spolupracovníci.

Alternativní metody – písmo Comenia Script nebo Hejného metoda v matematice – nepřemýšleli jste o nich?
Prvky Hejného metody zařazujeme do výuky. Co se týká Comenia Script, diskutovali jsme o tom v pedagogickém sboru, ale držíme se klasiky.

Vaše základní škola je specifická tím, že je spojená s mateřskou školou. Setkávají se vzájemně děti z mateřské a základní školy?
Ano, děláme společné akce – Dny dětí, akce v tělocvičně tělovýchovného zaměření, divadelní představení, výchovné koncerty, na nichž jsou přítomny děti ze školky i z prvního stupně. Děti z mateřské školy tak poznávají to, co by třeba v jiných školkách neviděly, protože nabídka akcí je poměrně bohatá. Starší zase berou určitý ohled na menší děti, je to pro ně také trochu zvláštní, že si uvědomují, že v rámci školní docházky už povyrostly a že také bývaly malé. Je to vzájemná symbióza a propojení dětí a žáků.

Novela školského zákona přinesla změny zejména v oblasti umísťování dětí do školek podle spádových obvodů – jaké nastanou podle vás problémy?
Spádové oblasti ideálně ani vytvořit nejdou. Děti, které již do naší mateřské školy chodí, i když mají bydliště jinde, mohou ve školce zůstat. Ale jestliže mají mladšího sourozence, který půjde letos k zápisu, tak ten se do naší školky nedostane. To znamená, že jedno dítě bude třeba chodit k nám a druhé dítě bude chodit třeba na Údolní. Bude to organizační problém pro rodiče.

Co připravujete pro budoucí prvňáčky?
Zápis do prvních ročníků se bude konat 11. a 12. dubna a bude na téma Cesta ke hvězdám. Letos můžeme přijmout osmdesát šest dětí. Do tohoto počtu zapíšeme všechny žáky. Pokud se bude hlásit více zájemců, budou rozhodovat přijímací kritéria. Na zápis naváže činnost edukativních skupinek, jež povedou učitelé, kteří budou příští rok učit v prvních třídách. Půjde o šest lekcí, v nichž učitelé postupně seznámí děti s tím, co je čeká, je to taková průprava pro budoucí prvňáčky, které přijmeme do naší školy. Povinné to nebude a rodiče budou platit pouze materiál, s nímž se bude pracovat. První skupinky začnou již 25. dubna.
První třídy jsou umístěny v přístavbě, jsou odděleny od zbytku školy, takže je vytvořeno naprosto ideální klidné prostředí pro aklimatizaci dětí na školní docházku.

Marie Hasoňová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..